ייסורים בעבודה, עבודה

ההבדל בין הצלחה בבית הספר להצלחה בחיים

אנחנו רוצים להצליח בבית הספר מסיבה אחת ברורה: בגלל – כמו שנאמר לנו רבות – זה הנתיב העיקרי כדי להצליח בחיים.

חלק מאיתנו מאוהבים בציונים הגבוהים – אנחנו רוצים אותם מכיוון שביום מן הימים אנחנו שואפים באופן מובהק שתהיה לנו קריירה מספקת, בית גדול וכבוד.

למרות זאת, לעיתים קרובות יותר ממה שזה שנראה, משהו מרגיע ומבלבל קורה: אנחנו נתקלים באנשים שהצליחו בבית הספר – אבל נכשלו בחיים. ולהפך.

כוכבי העבר שידעו בידיוק איך לספק את המורים עשויים לשבת במשרד עורכי דין או בדרך לעבור מקום מגורים בתקווה למצוא משהו טוב יותר. הנתיב להצלחה שנראה כל כך בטוח הוביל למדבר.

אנחנו לא צריכים להיות מופתעים: תכנית הלימודים בבתי הספר לא תוכננו על ידי אנשים שבהכרח בעלי ניסיון, או כישרון, בעולם שמעבר. תכנית הלימודים בבתי הספר לא הגיעה מאנשים שהצליחו להגשים את חייהם בזמנינו.

הם הושפעו באופן מחשבתי מסוגים שונים של כוחות משונים שעברו אלפי שנים ויותר של התפתחות – ועוצבו, בין היתר, בהשראת התוכנית הלימודים של מנזרים מימי הביניים, הרעיונות של המחנכים הגרמנים במאה ה- 19 והדאגות של בתי המשפט למעמדות הגבוהים.

כל מה שנאמר עוזר להבין שישנם הרבה הרגלים לא טובים הטמועים בשיטה של בתי הספר:

  • הם רומזים שהדברים החשובים ביותר כבר ידועים; זה – כל מה שזה יכול להיות. הם לא יכולים לעשות כלום חוץ מלהזהיר אותנו על הסכנות בלהיות מקורי.


  • הם רוצים שנרים את הידיים שלנו ונחכה שיקראו לנו. הם רוצים שנמשיך לבקש מאנשים אחרים רשות.
  • הם מלמדים אותנו לעמוד בציפיות, במקום לשנות אותם.
  • הם מלמדים אותנו לחקות רעיונות במקום ליצור כאלו חדשים משלנו.
  • הם מלמדים אותנו לצפות לכך שבעלי הסמכות יודעים הכל – במקום לתת לנו לחשוב – בדרכים מעוררות השראה – שאף אחד לא באמת יודע מה קורה.


  • הם מלמדים אותנו לבטוח בזה שהם יודעים מה הכי טוב בשבילנו, לחיינו, ואת כל מה שיש בליבנו: מבלי לשים לב שהם נשענים על מה שהצלחנו להשיג מהמכשול הקטן והצר הזה שהם שולטים עליו. הם לא יכולים להושיע אותנו ולעולם לא תוגמלו כדי לעשות את זה.
  • הם מלמדים אותנו שהמון דברים הם אלה שקובעים את איכות חיינו בעתיד, ושוכחים את שני הכישורים החשובים ביותר; לדעת לבחור את העבודה הנכונה שתתאים לנו, ולדעת איך ליצור מערכות יחסים מספקות. הם ינחו אותנו בלטינית איך למדוד היקף של מעגל במקום ללמד אותנו את נושאי הליבה: עבודה ואהבה.

**

זה לא אומר שכל פעם שאנחנו צריכים לעשות כדי להצליח בחיים זה להכשל בבית הספר. חיים טובים דורשים מאיתנו לעשות שני דברים מסובכים במיוחד: להיות ילד או ילדה ממש טובים במשך 20 שנים; ובאותו הזמן לעולם לא להאמין באופן עיוור וברצינות את להבטחות לטווח הרחוק של הדברים שאנחנו מתבקשים ללמוד.

אנחנו צריכים להראות ממושמעים לחלוטין כלפי חוץ, בזמן שבליבנו אנחנו חכמים, סקרנים ובספק תמידי על הכל.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *